En uforpliktende utprøving eller abonnement kan bestilles her.
Ofte stilte spørsmål
Skoletest: Elevene logger seg på for å kartlegge interesser knyttet til høyere utdanning, men får spørsmål og profil knyttet til videregående utdanning
Videregående skoler har ofte abonnement på både Skoletest for valg av høyere utdanning og Skoletest for omvalg av videregående utdanning. Skolen vil da ha to brukere, én for hver variant av Skoletest. Brukernavnet er vanligvis likt for begge, men med tallet 1 på slutten for omvalg-varianten.
Elevenes brukernavn og passord får man opp når man logger inn som ansatt, og klikker "Brukertilgang og passord" i første side etter pålogging.
Karrierepermen: Hvordan legger jeg inn elever?
Dersom elevene har Feide-tilgang til YOU-portalen, trenger du ikke å tenke på noe annet enn å sørge for å ha registrert elevenes klasser. Det kan i så fall også være lurt å tvinge elevene til å benytte Feide-innloggingen, ved å logge inn til Karrierepermen, klikke menyvalget "Elever", og deretter på den røde lampen ved "Krev Feide-innlogging". Hvis lampen er grønn, er Feide allerede gjort til et krav.
Selv om ikke elevene bruker Feide, er det ikke nødvendig å legge dem inn på forhånd. Dersom elevene logger inn med skolens brukernavn i øverste felt, skolens felles elevpassord i det nederste, og lar det midterste stå tomt, så kan elevene legge inn personopplysninger og velge seg et personlig passord selv. Elevenes brukernavn og passord finner du straks etter at du har logget inn, i menyvalget "Brukertilgang og passord".
Om du likevel ønsker å registrere elevene, slik at du er sikker på at navnene deres blir skrevet riktig og på samme måte, er dette beskrevet i brukermanualen i menyen til venstre. Du kan legge inn elevene manuelt en og en, men dersom det dreier seg om flere klasser, anbefaler vi at du benytter deg av importfunksjonen som gjør det mulig å importere alle elevene på en gang ved hjelp av et Exceldokument. Se brukermanualen for mer informasjon.
Karrierepermen: Aktivitetsarket mangler hos elevene
Er oppstartsdatoen frem i tid?
Når du henter aktivitetsark fra biblioteket, blir disse registrert med i morgen som oppstartsdato. Dette for at ikke elevene skal kunne ta i bruk arket straks du har hentet det fra biblioteket. Dersom du vil publisere aktivitetsarket umiddelbart, må du redigere startdatoen til dagens dato. Når en elev har begynt å besvare et ark, kan du ikke endre på det lenger. Arket må altså være fullstendig slik du ønsker det før det blir publisert.
Er klassetrinnet på eleven riktig?
Sjekk at eleven ligger inne med riktig klassetrinn. Dette sjekker du ved å velge "Elever" i hovedmenyen, velge klasse, deretter elev, og "Rediger".
Har tilgangen til arket blitt begrenset?
Dersom tilgangs-lampen i listen over aktivitetsark lyser gult, er arket begrenset til enkeltklasser og/eller -elever. Lyser den rødt, er tilgangen til arket stengt. Disse innstillingene kan du endre ved å klikke "Tilgang".
Karrierepermen: Hvordan sletter jeg et aktivitetsark som har blitt besvart?
Du kan ikke slette et aktivitetsark som har blitt besvart, men du kan fjerne tilgangen til det. Dette gjør du ved å klikke "Tilgang" i listen over dine aktivitetsark, og dernest klikke "DEAKTIVER". Det vil da lyse en rød lampe ved arket i listen over aktivitetsark, og arket fjernes fra listen over ubesvarte hos elevene. (De elevene som har begynt å besvare det, eller som har levert det inn, vil fortsatt ha det i sin karriereperm.)
Karrierepermen: Kan vi flytte elever mellom klasser og trinn?
Elever kan flyttes mellom klasser eller klassetrinn ved å redigere elevlisten.
NB! Når dere trenger å flytte alle elevene fra ett trinn til et annet, i forbindelse med nytt skoleår, anbefales "Flytt opp"-funksjonen i hovedmenyen. Denne er tilgjengelig tidlig i skoleåret, frem til elevene har begynt å gjøre arbeid i Karrierepermen.
Karrierepermen: Hvordan endrer elevene e-post eller passord?
Dersom eleven har glemt passordet sitt, kan det bestilles til elevens e-post ved å klikke Glemt brukernavn eller passord? under påloggingsfeltene til Karrierepermen. E-post og passord kan endres av eleven, gjennom "min profil" oppe til høyre. Samtlige elevopplysninger kan endres av lærer/rådgiver, gjennom skolepåloggingen.
Hospitering: Alle elever skal få hospitere på Musikk, dans og drama og fotball ved "Sentrum vgs", men skolens øvrige kurs skal kun være tilgjengelig for nærskoler. Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med den som administrerer/koordinerer hospiteringen i ditt samarbeidsområde (som regel skoleeier) for å løse dette.
Administrator/koordinator gjør så følgende:
Gå til kurslisten og klikk "Rediger" ved kurset du vil gjøre allment tilgjengelig (f.eks. fotball). Rull ned til "Samarbeid", velg "Utvidet/spesialkurs..." i rullegardinet, og klikk "Lagre". Sørg også for at Sentrum vgs kun ligger inne i de regionene hvor elevene skal ha tilgang til de øvrige kursene. Regiontilhørighet sjekker du ved å velge "Oversikt over videregående skoler" og "Oversikt over grunnskoler" i hovedmenyen. (Administrator kan kontakte Skoledata for å korrigere regiontilhørighet.)
Administrator kan også ekskludere områder og enkeltskoler fra å kunne velge et kurs, ved å legge dem inn i unntakslisten for kurset (klikk "Unntak" i kolonne "Tilgang").
Fant du ikke svar på det du lurte på kan du bruke dette skjemaet for å sende inn din henvendelse. Vi blir også svært glade for å høre dine forslag til forbedringer av våre tjenester, og mottar gjerne tips og ideer fra deg!